Israel planlegger massiv drone levering test – med hundrevis av flyreiser om dagen

Ulike droner fra ulike selskaper vil fly i samme luftrom – og koordinere seg selv. Hvis rettssaken er en suksess, kan det bane vei for flåter på tusenvis om ikke titusenvis drone levering flyreiser

Regjeringen fortsetter å prøve å fremme levering droner i Israel. Det neste store trinnet er planlagt å finne sted i mars, når en storstilt testkjøring vil finne sted i det sentrale Israel og vil se 20 droner fra fem forskjellige selskaper fly over et enkelt urbant luftrom.

Målet med testen er å forstå hvordan det er mulig å løse de viktigste hindringene for levering droner: Etableringen av en teknologisk og regulatorisk infrastruktur som vil gjøre det mulig for et stort antall selskaper å fly hundrevis, eller til og med tusenvis, av droner i et relativt lite urbant område, på en koordinert og synkronisert måte i sanntid – for å forhindre ulykker.

Hvis rettssaken anses som en suksess, kan det bane vei for fremtidig drift av kommersielle flåter av leveringsdroner fra et stort antall selskaper i Israel. Flåtene som ville operere samtidig og levere elementer som pakker, post, medisin, medisinsk utstyr, mat og alle slags andre varer.

En rekke pilotprogrammer ble gjennomført i løpet av 2020 ved hjelp av leveringsdroner for å sende medisiner og coronavirustester, for det meste i medisinske sentre, og per nå har 700 fly blitt utført som en del av disse pilotprogrammene. Den neste testen vil begynne i mars i jordbruksområder rundt Hadera, en by nær kysten mellom Tel Aviv og Haifa. Piloten vil bli utvidet i juni til urbane områder med lave bygninger.

I første fase vil hvert selskap som deltar i rettssaken fly bare i et spesielt utpekt område, og senere vil flyene bli utvidet til et enkelt, delt luftrom. Hvert selskap vil gjennomføre ca 60 fly om dagen, eller 300 totalt per dag – tusenvis annenhver uke.

Selskapene vil dele informasjon i sanntid om flybanene ved hjelp av en sentral, administrert database for å opprettholde full koordinering mellom flyene og sikre at dronene ikke kommer for nær hverandre. Koordinering mellom ulike selskaper som flyr forskjellige droner i samme luftrom anses å være en ganske kompleks teknologisk oppgave. Dronenes evne til å håndtere ulike scenarier som kan føre til ulykker, for eksempel å komme nær en annen, eller håndtere et helikopter som kommer inn i deres luftrom, er eksempler på testene som er involvert i piloten.

Testen lanseres av Israel Urban Air Mobility Initiative (kjent av sitt hebraiske akronym Na’ama), i regi av regjeringens Israel Innovation Authority. Initiativet ble etablert av det statseide Ayalon Highways-selskapet, i samarbeid med transportdepartementet, Luftfartstilsynet og Initiativet Alternative Fuels Administration og Smart Mobility i statsministerens kontor, med mål om å åpne Israels himmel for levering av droner og å skape regulatoriske og kommersielle forhold for den israelske dronesektoren i årene som kommer.

Sagi Dagan, visepresident for vekst i Innovasjonstilsynet, sa at dronetestene krever å fremme regulatoriske endringer. “I dag, for å motta en flybane fra Luftfartstilsynet, er det nødvendig med en uke. Her flytter vi inn i en godkjenningstid på ett sekund for å tillate hundrevis av flyreiser om dagen og senere tusenvis og titusenvis av flyreiser om dagen. Det er høye sikkerhetskrav, og hvis vi adresserer dem, vil Israel på slutten av året være verdensledende innen å fly flere droner i et felles miljø, sier Dagan.

De fem selskapene som deltok i testen ble valgt i en konkurransedyktig oppfordring til forslag, som inviterte bedrifter til å sende inn forespørsler om tilskudd som en del av “pilotprogrammene for testing og demonstrere droneteknologi i administrert luftrom.”

De vinnende selskapene vil motta tilskudd på 6 millioner shekels ($ 1,8 millioner) fra Innovasjonstilsynet for pilotprogrammet, som er anslått til å være 50 prosent av kostnadene for programmet. Den totale kostnaden for testprogrammene er anslått til 20 millioner shekels. Det meste av dette beløpet vil komme fra Innovasjonstilsynets budsjett og Ayalon Highways, sammen med millioner investert av de fem selskapene.

De fem selskapene er: High Lander Aviation, sammen med Cando Drones; HarTech Technologies sammen med CopterPix; Simplex Kartlegging sammen med Down Wind; Airways Droner; og F.T.

You may also like...

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *