Microsoft Viva avduket: Hvordan det kan hjelpe deg å jobbe hjemmefra

Med Viva forsøker Microsoft å løse kampene i eksternt arbeid med en business-app for én butikk

Microsoft ønsker å modernisere den eksterne arbeidsopplevelsen med en ny programvareplattform for bedrifter. Avsløring i dag samler Microsoft Viva verktøy for ansattes engasjement, læring, velvære og kunnskap og oppdagelse, noe som gjør det til en alt-i-ett-butikk for ansatte å finne selskapets ressurser og deretter forsøke å gå fra jobb til fritid når den digitale pennen legges ned.

Viva er tilgjengelig fra og med i dag, og integreres med både Microsoft 365 og Microsoft Teams, slik at du kan få tilgang til den uten å måtte sjonglere mellom programmer. Som nevnt fokuserer Viva på fire hovedområder: engasjement, velvære, læring og kunnskap, hvis mål er å støtte bedriftskulturen, gi folk, lett tilgjengelig informasjon, sette læringsressurser på ett sted, og oppmuntre til en sunn separasjon fra arbeid og liv. Det sier seg selv; Viva er et forsøk på å løse de voksende smertene ved å jobbe hjemmefra, da den pågående coronavirus pandemien hindrer arbeidsstyrken i å komme tilbake til kontoret i overskuelig fremtid.

«Vi har deltatt i det største eksterne arbeidseksperimentet verden har sett, og det har hatt en dramatisk innvirkning på de ansattes opplevelse», sier Microsofts administrerende direktør Satya Nadella. “Hver organisasjon vil kreve en enhetlig medarbeidererfaring fra introduksjon og samarbeid til kontinuerlig læring og vekst. Viva samler alt en ansatt trenger for å lykkes, fra dag én, i en enkelt, integrert opplevelse direkte i Teams.”

Hvis bedriften din er avhengig av Microsoft-pakken, kan du snart bli introdusert til Viva, så her er alt du trenger å vite om den nye “programvare for ansattopplevelse”.

 

Microsoft Viva: Tilkoblinger

Hvis bedriften din vedtar Viva, er det en sjanse for at Connections-gatewayen vil fungere som din nye firmaportal. Det er her du finner intern kommunikasjon og firmaressurser (policyer, fordeler, ressursgrupper for ansatte). Fra utseendet på det er Connections en blanding av delte interne artikler sammen med eksterne nyheter med et LinkedIn-esque sosialt element.

Du kan bla gjennom alt som legges ut i Tilkoblinger på Feed-fanen, eller se etter spesifikk informasjon i Ressurser-delen. Dashbordet finner firmaverktøy som gjenværende PTO eller en liste over oppgaver du må utføre. Alt som vises i Tilkoblinger er tilpasset, slik at du bare får informasjon som er relevant for posisjonen din.

Microsoft ser ut til å ha utviklet Tilkoblinger for å føles som en app for sosiale medier, og erstatter foreldede grensesnitt som finnes i eldre programvare med moderne grafikk og forenklet navigasjon.

Microsoft Viva: Innsikt

Innsikt handler om å holde orden på, slik at du kan være på toppen av arbeidet og helsen din. Ikke bare vil du få påminnelser for forretningsmøter, men du vil også bli fortalt når du skal skyve tastaturet bort fra deg og ta deg tid til å slappe av eller meditere. Insight er utviklet for å maksimere produktiviteten ved å balansere arbeid og avslapning på en vellykket måte. Det er enda en quiz om din mentale helse, slik at du bedre kan forstå hva som går riktig eller galt.

Det balanserer påminnelser for fokusblokker, eller deler av dagen når du går heads-down på jobb, med anbefalinger for å la tankene puste. Du kan bestille tidsluker for å lære nye konsepter i Insights og sende og motta kudos for å få deg og kollegene dine til å føle seg bra om innsatsen din.

På baksiden vil ledere lære hvor mange timer deres ansatte jobber for å hindre dem i å brenne ut (i det minste håper vi det er målet). Hvis et team blir overarbeidet (vi ser på deg, spillindustrien), anbefaler Microsoft planer om å få folk tilbake på sporet. Det forteller også sjefene om de bruker nok tid på å gjøre en-mot-en med sine dirigeringer.

 

Microsoft Viva: Læring

Som du kanskje har gjettet, handler læring om selvforbedring gjennom å få kunnskap om en rekke emner. Hver læringsressurs er organisert i denne appen, slik at du kan sile gjennom LinkedIn Learning-opplæring, PowerPoint-presentasjoner, PDF-filer og videoer.

Den inneholder leksjoner som ble tildelt deg og anbefalt basert på dine interesser og stillingstittel. Hvis de er tilordnet, kan ledere spore fremdriften for de ansatte. Disse læringsressursene er organisert i kort som viser medietypen, antall seere, liker og varigheten av hver økt.

Microsoft Viva: Emner

Til slutt fungerer Viva Topics som en Wiki for ansatte, og gir definisjoner for konsepter når du svever over dem. Og med konsepter mener jeg de unødvendig forvirrende selskapets akronymer eller vanskelig å huske beste praksis.

Hvis du klikker på disse termene, vises en egen side med ressurser, personer og samtaler knyttet til emnet. Herfra kan du stille et spørsmål med håp om at en ekspert vil se det. Instrumentbordet for emner bruker AI til automatisk å organisere firmainnhold i relevante fagområder.

Outlook

Microsoft hevder det vil være enkelt for bedrifter å integrere sine systemer og verktøy i Viva, og at det vil fungere sømløst med etablerte Microsoft 365- og Microsoft Teams-arbeidsområder. Luna er tilgjengelig i dag med en offentlig forhåndsvisning av Viva Insights og en privat forhåndsvisning av Viva Learning.

Vi bruker ikke Microsoft-pakken på Laptop Mag, men jeg liker det Microsoft har gjort med Viva. Grensesnittene ser rene og moderne ut, informasjonen som presenteres virker nyttig, og påminnelsene om mental helse er en spesielt forfriskende funksjon som forhåpentligvis vil bli brukt av både ansatte og ledere. Når det er sagt, Microsoft Viva er tett og vil ta litt tid å lære og bli vant til.

Det er også avhengig av at bedrifter holder orden og gjør ressursene sine tilgjengelige for ansatte gjennom Viva. Jeg kan heller ikke riste følelsen av at det er noen overlapping mellom de fire nøkkelområdene i Viva, og at noen ressurser kan gå inn i andre kategorier. Dette er selvfølgelig bare starten for Microsoft Viva. Det blir interessant å se adopsjonsrater og hvordan plattformen forvandles i løpet av de neste årene for å hjelpe til med å stryke ut ulempene ved å jobbe hjemmefra.

You may also like...

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *